Search This Blog
Shortcuts
- Pearls
- 60s girlies
- 60s soul
- Alternative and indie rock
- Auteur-compositeur-interprète
- Blues rock
- Bluesy soul
- Chicago Blues
- Country
- Dancehall
- Electro-soul
- Experimental soul and rock
- Folk and roots rock
- Funk
- Garage punk
- Glam rock
- Hard rock
- Hip hop
- Jazz
- Lady Blues
- Neo soul
- New wave
- Post-punk
- Proto-punk
- Psychedelic rock
- Psychedelic soul
- Punk rock
- R&B
- Raï
- Rap
- Reggae
- Reggaeton
- Rock
- Ska
- Soul & rhythm and blues (70s-90s)
26 May 2013
Week 1: Ozomatli- "Cumbia De Los Muertos"
The first few notes imply the promise that you’re gonna hear something different, kinda ska-ish, then the latin sound really starts (0:11) and you just wanna dance and let go in a way that really moves your body without thinking of how ridicule (when I do it it’s ridicule) it may look...Now you wanna know Spanish so as to sing along. But it doesn't really matter because then, with the pahh gouh argh (1:28), you discover yet again another influence_ what I can only describe as electro-ish sounds or something.
There is an incredible transition between the "cumbia"'s and the tut tutlutut (1:41). Then a definitely Black-American rap kind of style starts and just adds something to the song. This is its key feature: it blends completely different styles as if it was retracing the real or utopian origins of the band's members.
The repetitive chorus contrasts perfectly with the research behind the sounds, making room for different forms of listening. You can dance along or appropriate the song to make it suit your own experience but you can also consider it’s a masterpiece and lie on your bed at night, carefully feeling its sounds and rhythms, “entering” their world.
The song never stays still and it just lets you imagine you’re breaking the boundaries of your body. “Cumbia de Los Muertos” allows you to escape into an illusion which, to me, is exactly what a dancing song should do...I can definitely see a link with Zucchero's video clip of “Baila Morena” (even more so since the title speaks about the dance of the dead, no? At least according to google translate!) even if the latter is definitely more “commercial.”
Les premières notes semblent promettre un son différent, plutôt ska. Puis les sons latins démarrent (0:11) and là on veut juste danser et lâcher tout (ou tout lâcher?) sans réfléchir à deux fois aux apparences. On voudrait connaître l’Espagnol pour pouvoir chanter à fond, mais déjà ça n’a plus d’importance car les pahh gouh argh (1:28) nous font découvrir une influence de plus_ ce que je ne peux que décrire comme un truc proche de l’électro (ou l’idée que je m’en fais).
Il y a une transition géniale entre les « cumbia » et les tut tutlutut (1:41), puis un rap d’un style des plus Black Américain s’y met lui aussi et ajoute une touche bienvenue au morceau. Voilà ce qui fait tout son charme, cette chanson mélange des styles complètement différents comme si elle retraçait les origines réelles ou imag(in)ées des membres du groupe.
La répétition du refrain contraste parfaitement avec la recherche des sons, nous permettant des écoutes inventives et libres. On peut danser en suivant le mouvement ou carrément se l’approprier en se laissant emporter par ses propres folies, ou encore considérer que c’est un chef d’œuvre musical et l’expérimenter tard le soir sur son lit, ressentir ses sons et ses rythmes, entrer dans leur monde…
La chanson ne reste jamais en place, nous laissant le loisir d’imaginer un corps sans frontière. “Cumbia de Los Muertos” permet de s’échapper dans le domaine de l’illusion ce qui est précisément ce qu’une bonne vieille chanson dansante doit faire. Je vois réellement un lien avec le clip de Zucchero de « Baila Morena » (encore plus vu que les deux morceaux sont censés être à propos de danses des morts, selon google traduction en tout cas !) même si « Baila » est définitivement plus commerciale…
Labels:
Ozomatli,
Song of the week
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment